«4-14 vinduet»: Det nye vinduet vi må nå med evangeliet

Dette er en artikkel som står på trykk i Dagen 4. april 2012:

 

Luis Bush er kjent for mange som en av de viktigste, internasjonale misjonslederne i verden. Gjennom sitt nettverk og strategiske arbeid, motiverte han tusener av mennesker på 90-tallet til misjon. Det var Bush som først begynte å snakke om «10-40 vinduet», den delen av verden hvor det bor flest såkalte unådde folkeslag.

Vi som arbeider med misjon, erkjenner at begrepet «unådde folkeslag» ikke alltid er et hensiktsmessig begrep, og at begrepet kan føre til en forenkling av en mer komplisert virkelighet. Det hevdes at rundt 6000 folkeslag i dag er i kategorien unådd, altså at de ikke har en stedegen, livskraftig kirke som er i stand til å multiplisere seg selv uten hjelp utenfra. Av disse finnes det omkring 1500 folkeslag som er helt uberørt av evangeliet, altså at de ikke har noen kristne i sin midte, ingen kirker, ingen Bibel eller ingen misjonærer.

Misjonslederen Luis Bush har ikke lagt inn årene, og har i løpet av de siste årene arbeidet målrettet med å finne nye strategiske begreper som kan hjelpe oss til å gjøre mer misjon. Mens man av overnevnte grunner snakker mindre og mindre om «10-40 vinduet» i dag, snakkes det nå mer og mer om «4-14 vinduet». Dette står ikke i motsetning til «10-40 vinduet», men begrepet har som mål å fungere komplementerende. Dette nye begrepet beskriver rett og slett alle mennesker på jorden mellom fire og 14 år.

Barn utsettes for mer eller mindre de samme impulsene, verden over.  De lytter til den samme musikken, benytter samme sosiale medier og ser de samme filmene. For eksempel er Indonesia landet i verden med nest flest brukere av Facebook. Siden generasjonsforskjellen mellom tidligere generasjoner og dagens barn er så store, vil ikke gårsdagens begrep og virkemidler nødvendigvis fungere. Derfor trengs det nye virkemidler, og disse virkemidlene er i stor grad av digital art.

«4-14 vinduet» består av 1/3 av jordens befolkning. Multinasjonale selskaper står klare til å «omvende» denne «folkegruppen» med sitt budskap, og mottakelig som de er, tar de i mot impulsene de får. Hver uke blir det født nesten 2,7 millioner nye verdensborgere, noe som betyr omkring 140 millioner mennesker hvert år. I løpet av det neste tiåret vil jordens befolkning øke fra syv til åtte milliarder mennesker. 1/3 av jordens befolkning er nå under 15 år.

Denne generasjonen kalles online-generasjonen. 300 millioner smart-telefoner ble solgt i 2010, og dette tallet øker dramatisk. Hvem er disse brukerne? Jo, primært unge mennesker. Dagens smarttelefoner har like stor datakraft som Apollo hadde da den reiste til månen i 1969. I løpet av de neste fem årene vil majoriteten av datatrafikk være via mobiltelefoner. Siden oppstarten av Facebook frem til 2011, ble 50 milliarder bilder lastet opp. I dag er tallet mye høyere. Dersom du googler «Jesus», vil dette gi deg 165 millioner treff. Mens hvis du googler «porn», vil dette gi deg 1,85 milliarder treff. Barna påvirkes. Spørsmålet kirken må stille seg, er om den er tilstede der de påvirkes.

Statistikker forteller at ca. 80 % av dagens aktive kristne, tok valget om å følge Jesus før de fylte 18 år. Luis Bush sier at «4-14 vinduet» er den største utfordringen kirken kanskje noensinne har stått overfor. Jeg tror han har rett.


Comments

One response to “«4-14 vinduet»: Det nye vinduet vi må nå med evangeliet”

  1. Langt viktigere enn misjonering, det være seg i fremmede kulturer eller overfor egen befolkning, er i dag at kristne går i seg selv. Dagens kristendom er ikke til å kjenne igjen sett i relasjon til hva som gjaldt for bare noen få generasjoner siden. Budene aktes ikke og der er ingen forståelse av Sønnen. Gudsbegrepet er helt endret. Dagens kirke er ikke kristen. Og det er den store utfordringen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *